Sunday, March 13, 2011

Karangan Darjah 6 - (3) Bersikap Biadab 23.02.11 (Karangan Terbaik)

_____Ramadhan dan Uzair sedang bergaduh di kolong blok kerana salah faham. Mereka bergaduh seperti anjing dengan kucing. Mereka saling bertumbuk dan terpekik-pekik. Mereka juga saling menggunakan kata-kata kesat.

_____Tiba-tiba, seorang kurang upaya lelaki ternampak pergaduhan antara Ramadan dan Uzair. Lelaki itu bernama Nabil. Nabil menyuruh mereka berhenti bertengkar. Ramadan dan Uzair menyuruh Nabil beredar dari kolong blok itu.

_____Nabil ternampak seorang yang sedang mengayuh basikal hendak pergi ke arah Ramadan dan Uzair. Nabil terus pergi ke arah mereka. Ramadan dan Uzair sudah berhenti bergaduh. Nabil melanggar penunggang basikal itu untuk mengelak daripada melanggar Ramadan dan Uzair.

_____Air mata Nabil merembes kerana dia terjatuh daripada kerusi rodanya. Penunggang basikal itu meminta maaf lalu memapah Nabil ke kerusi rodanya. Ramadan dan Uzair terperanjat apabila melihat Nabil terjatuh.

_____Kejadian itu menarik perhatian orang ramai. Nabil pun memaafkan penunggang basikal itu. Ramadan dan Uzair pun pergi ke arah Nabil untuk meminta maaf kerana bersikap biadab tadi.

_____Ramadan dan Uzair pun membalas budi baik Nabil dengan memberinya sebatang coklat. Nabil mengucapkan terima kasih kepada mereka. Ramadan dan Uzair membawa nabil ke rumah mereka. Ibu Ramadan dan Uzair memasakkan makanan istimewa untuk Nabil. Selepas memakan makanan istimewa ibu Ramadan dan Uzair, Nabil pun pulang ke rumahnya.


(Karangan telah diperbaiki.)

Dikarang Oleh:
Hazry Shah B Abdul Halim
Perseverance 6/6

Markah:
Isi – 15
Bahasa - 16

Ulasan:
Bahasa amat baik. Prestasi karangan kamu semakin meningkat.

No comments:

Post a Comment