Sunday, March 27, 2011

Karangan Darjah 4 - (4) 07.03.11 (Karangan Terbaik 1)

_____Pada suatu hari, Ali sedang berehat di rumah kerana hari itu cuti sekolah. Ali sedang berfikir untuk melakukan sesuatu kerana dia bosan di rumah. Kemudian, Ali hendak pergi ke dapur untuk mengambil makanan kerana dia lapar. Selepas makan, Ali mahu meminum air kerana dia dahaga. Selepas mengambil air, Ali terjumpa sekotak mancis. Dia mahu mengambil mancis itu tetapi tidak boleh kerana dia teringat pesan bapanya. Dia berdegil juga lalu dia mengambil kotak mancis itu. Ali terus pergi ke biliknya lalu menyalakan sebatang mancis.


_____Api pun sudah bernyala lalu ditiup angin kencang. Ali terperanjat kerana melihat api itu membakar langsir. Ali kelam-kabut kerana dia mati akal.


_____Dia terus pergi ke bilik ibu bapanya untuk mengejutkan mereka tetapi mereka tetap nyenyak tidur. Ali mati akal sekali lagi.


_____Dia terus berfikir lalu memiliki idea. Dia mengambil sebaldi air lalu terus pergi ke biliknya untuk menyiram air ke arah api itu. Ali berjaya memadamkan api itu tersebut. Kemudian, ibu bapanya bangun lalu pergi ke biliknya. Mereka terkejut apabila ternampak lubang besar di langsirnya. Ali meminta maaf kerana menyebabkan langsir iutu terbakar kerana bermain dengan api. Ali berjanji agar tidak akan bermain dengan api lagi. (Karangan telah diperbaiki.)


Dikarang oleh:

Muhammad Irfan Bin Moksein

Loyalty 4-5

Markah:

Isi- 7

Bahasa - 6


Ulasan guru:

Pemilihan perkataan yang baik.

No comments:

Post a Comment