Sunday, March 27, 2011

Karangan Darjah 4 - (4) 07.03.11 (Karangan Terbaik 2)


_____Pada suatu petang, dalam pukul 3.30, ada seorang budak nakal bernama Firash bermain dengan sekotak mancis. Dia menyalakan sebatang mancis.


_____Tiba-tiba, mancis yang dia nyalakan, tercampak kerana tangannya terkena api. Mancis yang tercampak itu terkena langsir yang berada di sebelahnya. Api di langsir itu menjadi besar dan besar. Firash berasa gamam.


_____Firash berasa amat takut. Firash berlari ke bilik ibu bapanya lalu menutup pintu. Ibu dan ayah Firash sedang nyenyak tidur kerana mereka baru balik dari pejabat manakala Firash baru balik dari sekolah.


_____Ibu dan bapa Firash terkejut kerana dia bermain dengan mancis lalu api itu terkena langsir baru ibunya. Bapa Firash mengambil air lalu menyimbah ke arah api itu. Bapanya menelefon pasukan bomba untuk menolong kerana api itu telah semarak. Dengan segera, pasukan bomba itu tiba. Mereka terkejut kerana sebatang mancis boleh menyebabkan api yang besar itu. Seorang anggota bomba mengambil paip lalu menyemburkan air ke arah api itu. Dia berjaya memadamkan api itu. Firash dan keluarganya terselamat daripada api itu lalu Firash berjanji yang dia tidak akan bermain dengan api lagi.


(Karangan telah diperbaiki.)


Dikarang oleh:


Dyana Atiqah Bte Abdul R


Loyalty 4-5


Markah:


Isi- 7


Bahasa - 6


Ulasan guru:


Bahagian akhir karangan ini menarik.

No comments:

Post a Comment