Sunday, March 13, 2011

Karangan Darjah 5BML - (2) 21.02.11 (Karangan Terbaik)

_____Tidak terniat aku untuk menyebabkan sahabat karibku susah hati. Aku menyesali perbuatanku itu. Aku telah menyebabkan persahabatan kami selama tiga tahun putus. Pada hari Sabtu lalu, kami telah berjanji untuk meninjau-ninjau beberapa permainan video yang baru sahaja dikeluarkan.

_____Kami pun terus pergi ke pusat membeli-belah Vivo City. Apabila kami menjejakkan kaki kami ke dalam pusat permainan itu, mataku mula terlekat ke satu set permainan video. Aku inginkan set permainan itu tetapi aku tidak mampu membelinya.

_____Niat untuk mengambil set itu terlintas di fikiranku. Aku pun menoleh ke kiri lalu ke kanan untuk memastikan bahawa tiada orang yang memerhatikan aku. Aku pun mencuri set itu. Jantungku mula berdegup kencang. Tanpa aku sedari, Iffah sedang memerhatikan aku. aku pun bergegas keluar dari pusat itu. Iffah terkejut dengan perbuatanku yang salah itu.

_____Aku pun denga nsegera membuka kotak set itu. Iffah mengambil semula permainan itu lalu menanyaku sebab aku melakukan perbuatan itu. Aku menengking Iffah lalu merampas permainan itu daripadanya. Aku pun segera pulang ke rumah.

_____Pada malam tersebut, aku tidak dapat mememejamkan mataku. Aku teringat semula kejadian itu. Aku telah bercadang untuk memulangkan permainan itu kepada pusat itu.

_____Pada keesokan hari, aku memberi semula permainan itu kepada jejaka yang sedang berdiri di tepi beberapa set permainan video. Dia pun memarahiku lalu aku menitiskan air mata. Dia memberitahu aku bahawa dia akan memberikan aku peluang untuk kali itu.Aku mengucapkan terima kasih lalu menelefon Iffah untuk meminta maaf kerana perbuatanku telah menyebabkan dia khuatir. Aku berasa bahagia kerana telah bersikap jujur pada diriku.

(Karangan telah diperbaiki.)

Dikarang oleh:
Nur Amirah Bte Kamarzaman
Diligence 5-2

Markah:
Isi - 14
Bahasa - 15

Ulasan:
Bahagian keresahan perlu diceritakan lebih lanjut. Tidak menerangkan dengan kukuh sebab persahabatan terputus.

No comments:

Post a Comment