Tuesday, April 6, 2010

Karangan Darjah 6 - (6) Kemalangan Dalam Bilik Darjah 30.03.10 (Karangan Terbaik)

_____Pada hari Selasa yang lalu, Khairul sedang berjalan dengan pantas ke kelasnya. Dia hendak memberitahu gurunya bahawa beg duitnya telah hilang. Apabila dia tiba di kelasnya, dia memberitahu gurunya tentang beg duitnya yang hilang.

_____Tiba-tiba, kelas itu menjadi riuh dan bising kerana Khairul telah memenangi peraduan melukis. Gurunya berasa terkejut dengan keadaan kelasnya yang riuh dan bising. Kawan-kawan Khairul mengucapkan tahniah kepada Khairul. Khairul berterima kasih atas ucapan itu.

_____Kawan baik Khairul, Baqir, mencadangkan agar Khairul memanjat ke atas meja lalu melompat ke lantai. Semua kawannya bersetuju. Khairul memanjat ke atas meja lalu bersiap-sedia untuk melompat ke lantai.

_____Tiba-tiba, apabila Khairul hendak melompat, dia tergelincir lalu terjatuh. Kepalanya terlanggar lantai lalu dia tercedera. Kawan-kawannya berasa terkejut lalu mengelilinginya. Gurunya dan seorang murid telah membawa Khairul ke bilik rehat.

_____Di sana, gurunya mengelap darah yang mengalir dari dahi Khairul. Gurunya membalut kepalanya dengan kain pembalut untuk menghentikan darah daripada terus mengalir. Khairul berasa pening. Kawan-kawannya pula berasa amat risau.

_____Gurunya menghubungi ibu bapa Khairul untuk memberitahu mereka bahawa Khairul telah cedera parah dan harus dibawa ke hospital. Baqir berasa menyesal kerana telah menyuruh Khairul melompat dari meja ke lantai. Ibu bapa Khairul tiba di sekolah lalu membawanya ke hospital. Di sana, dia dirawat dan diberi ubat. Dia telah disuruh berehat selama seminggu. Baqir menelefon Khairul untuk meminta maaf. Baqir melawat Khairul di rumahnya.

(Karangan telah diperbaiki.)


Dikarang oleh:
Izzul Haziq Bin Murad
Sekolah Rendah Qihua
Darjah 6-2

Markah:
Isi - 13
Bahasa - 13

Ulasan guru:
Beberapa isi cerita tidak berkesinambungan seperti -
1. Apakah yang gurunya lakukan tentang beg duit yang hilang?
2. Mengapakah gurunya membiarkan dia memanjat meja?

No comments:

Post a Comment