Tuesday, April 6, 2010

Karangan Darjah 4 - (6) Perbuatan Baik 01.04.10 (Karangan Terbaik)

_____Cuti sekolah telah tiba. Aiman dan Rozamal sudah bercadang untuk melawat taman di depan blok mereka. Mereka sudah merancang untuk bertemu di Kelab Masyarakat Bedok yang terletak di sebelah taman itu pada pukul tiga petang. Selepas mereka bertemu, memasuki taman itu. Rozamal dan Aiman sangat ghairah untuk melihat bunga-bunga yang mempunyai pelbagai bentuk dan warna.

_____Apabila Aiman dan Rozamal sedang berseronok melihat bunga-bunga yang berwarna-warni itu, mereka ternampak seorang warga tua yang kelihatan khuatir. Dia sedang mencari sesuatu. Aiman dan Rozamal berasa hairan apabila mereka melihat aksi warga tua itu. Aiman dan Rozamal menghampiri warga tua itu lalu mereka menanya warga tua itu apakah dia sedang cari.


_____Warga tua itu memberitahu Aiman dan Rozamal bahawa dia sedang mencari beg duitnya yang berwarna putih cerah, berisi wang dua ratus dolar dan mengandungi kunci rumahnya. Dengan hati yang ikhlas, Aiman dan Rozamal mencari beg duit warga tua itu dengan bersungguh-sungguh.

_____Mujurlah beg duit warga tua itu ada di bawah sepohon bunga. Aiman menyerahkan beg duit itu semula kepada warga tua itu. Warga tua itu mengucapkan terima kasih kepada Aiman dan Rozamal lalu memberi wang lima dolar setiap seorang sebagai upah. Dia juga mengatakan bahawa Aiman dan Rozamal mempunyai hati emas. Selepas itu, mereka mula melihat bunga-bunga yang cantik lagi.

(Karangan telah diperbaiki.)

Dikarang oleh:
Nur Amirah Binte Kamarzaman
Sekolah Rendah Qihua
Darjah 4-3

Markah:
Isi - 9
Bahasa - 9

Ulasan guru:
Susunan cerita yang teratur! Penggunaan bahasa amat baik. Prestasi awak amat konsisten.

No comments:

Post a Comment