Tuesday, April 6, 2010

Karangan Darjah 5 - (6) Merosakkan Harta Awam 30.03.10 (Karangan Terbaik)

_____Cuaca pada hari Khamis lalu mendung. Farish pergi ke perpustakaan untuk meminjam buku untuk menyelesaikan projeknya. Dia hendak mencari buku yang bergambar.

_____Farish ternampak sebuah buku yang sesuai untuk projeknya. Dia membuka halaman buku cerita itu. Farish membelek buku itu. Buku itu mengandungi banyak gambar tentang kupu-kupu.

_____Farish hendak meminjam buku itu tatapi dia malas untuk beratur. Farish menoleh ke kiri dan ke kanan untuk melihat jika ada orang yang melihatnya. Dia tidak nampak sesiapa pun. Dengan segera, Farish mengoyakkan buku itu.

_____Farish mengoyakkan halaman satu hingga halaman lima belas. Tiba-tiba, ada seorang wanita yang menahannya. Farish berasa terperanjat. Dia berasa takut. Wanita itu adalah pekerja di perpustakaan itu. Namanya Cik Mona. Farish disoal siasat. Farish tidak berkata apa-apa. Dia berdiam sahaja. Mukanya pucat seperti mayat.

_____Cik Mona menyuruh Farish mengikutinya ke pejabat ketua perpustakaan. Cik Mona memberitahu apa yang telah Farish buat di perpustakaan. Ketua perpustakaan menelefon ibu bapa Farish. Farish berasa amat malu.

_____Di rumah, bapa Farish memarahi Farish. Bapanya menyebat Farish dengan rotan. Farish menangis tersedu-sedu. Ibu Farish menasihati Farish. Sekarang, Farish mematuhi nasihat ibunya dan tidak akan mengoyakkan buku di perpustakaan awam lagi.

(Karangan telah diperbaiki.)

Dikarang oleh:
Lina Maisarah Binte Mohd Fu'ad
Sekolah Rendah Qihua
Darjah 5-7

Markah:
Isi - 13
Bahasa - 13

Ulasan guru:
Susunan cerita yang teratur! Isi cerita boleh dikembangkan agar cerita menjadi lebih menarik.

No comments:

Post a Comment