Monday, May 3, 2010

Karangan Darjah 4 - (2) Sampah Maut 18.02.10 (Karangan Terbaik)


_____Arina sedang membasuh pakaian-pakaian yang kotor dan busuk. Suami Arina sedang menonton rancangan televisyen di ruang tamu sambil memakan sambal tumis ikan dan kari ayam yang dimasak olehnya. Selepas Arina membasuh pakaian-pakaian, dia hendak menjemur pakaian-pakaian itu pula. Arina baru belajar cara menjemur pakaian. Arena menyepit pakaian-pakaiannya di beberapa batang galah supaya pakaian-pakaiannya tidak berterbangan jika ditiup angin.

_____Sewaktu Arina hendak meletakkan galah-galah itu ke dalam lubang-lubang galah di luar tingkap dapurnya, Arina terlanggar sebuah pasu bunganya lalu pasu bunga itu terjatuh. Arina tinggal di tingkat sepuluh rumah pangsa blok 874. Arina berasa terperanjat kerana pasu bunga yang terjatuh itu baru dibeli dengan harga lima puluh dolar.

______Tiba-tiba, seorang lelaki yang bernama Syafi sedang berjalan di luar kolong blok Arina. Pasu bunga yang diperbuat daripada tanah liat itu terhentak di kepalanya lalu pasu itu pecah. Syafi memegang kepalanya sambil berasa terperanjat. Darah mula mengalir dari kepalanya. Rupa-rupanya, dia telah cedera parah. Syafi terhuyung-hayang sehingga jatuh ke lantai lalu pengsan. Arina memberitahu suaminya tentang apa yang berlaku kepada Syafi.

_____Suami Arina cari jalan untuk menyelesaikan masalah itu. Dia menghubungi talian ambulans dan polis untuk mendapatkan bantuan kecemasan. Selepas lima minit, suah kereta ronda polis tiba bersama sebuah van ambulans. Pegawai-pegawai paramedik memberikan rawatan kecemasan kepada Syafi lalu mengangkatnya masuk ke dalam van ambulans. Syafi dibawa ke sebuah hospital yang berdekatan. Syafi diberikan rawatan lanjutan di hospital. Lima minggu kemudian, dia dibenarkan pulang dari hospital. Luka di kepala Syafi sudah sembuh tetapi meninggalkan kesan parut. Arina dan suaminya menziarahi Syafi di rumahnya sambil membawa buah tangan. Syafi tidak memarahi Arina tetapi menasihatinya agar tidak meletakkan pasu-pasu bunga di luar tingkap lagi.

(Karangan telah diperbaiki.)

Dikarang oleh:
Qhairul Dzikri Bin Amir
Sekolah Rendah Qihua
Darjah 4-3

Markah:
Isi - 8
Bahasa - 7

Ulasan guru:
Awasi ejaan.

2 comments:

  1. cikgu,kenapa Qairul ada dua nama,satu Arina dan Arena??????ckigu bleh betulkan?????



    Dari,
    Tara'Afifah 4/7

    ReplyDelete
  2. salam tara,

    terima kasih atas komen awak ... sudah dibetulkan ...


    salam,
    cikgu hizam

    ReplyDelete