Sunday, May 16, 2010

Karangan Darjah 5 - (2) Peristiwa Di Taman Haiwan (Karangan Terbaik)

_____Pada hari Sabtu yang lalu, Krisnan berasa sangat seronok. Ibu Krisnan, Puan Minachi, akan membawa Krisnan dan adiknya, Kashi, melawat taman haiwan. Mereka akan pergi ke Taman Haiwan Singapura. Krisnan mahu meihat haiwan kegemarannya iaitu monyet dan rusa.

_____Mereka melihat dua ekor rusa dahulu kerana Krisnan dan adiknya mahu melihat rusa yang terbesar di Singapura. Tiba-tiba, Puan Minachi terserempak kawannya di sebelahnya. Apabila Puan Minachi dan kawannya, Salmani, sedang berbual-bual, Krisnan ternampak dua ekor monyet di dalam sebuah sangkar. Kashi asyik melihat rusa-rusa yang mereka baru jumpa tadi.

_____Tiba-tiba, apabila Krisnan memasukkan tangannya ke dalam sangkar monyet itu, seekor monyet yang bergantung di sebatang pokok menarik tangan Krisnan. Seekor monyet lagi sedang memakan sebiji pisang. Puan Minachi tidak sedar yang monyet itu menarik tangan Krisnan. Krisnan menjadi mati akal.

_____Tiba-tiba, tangan Krisnan terasa sakit apabila dia mahu menarik tangannya keluar dari sangkar itu. Krisnan menangis kerana monyet seolah-olah mahu menggigit tangannya. Puan Minachi dan Salmani terkejut setelah melihat monyet itu menarik tangan Krisnan.

_____Puan Minachi dan Salmani segera berlari ke arah Krisnan. Krisnan menangis tanpa henti kerana tangannya masih sakit dan dia bertambah takut. Apabila Puan Minachi menarik tangan Krisnan, monyet itu masih tidak mahu melepaskan tangan Krisnan. Selepas itu, Salmani meminta pertolongan seorang penjaga taman haiwan. Penjaga taman haiwan itu datang ke arah mereka untuk menolong Krisnan.

_____Apabila penjaga itu menolong Krisnan, monyet itu menjadi semakin ganas lalu menggigit tangan Krisnan. Dia memanggil kawan-kawannya untuk menolong. Mereka cuba menyuruh monyet itu melepaskan Krisnan tetapi ia masih berdegil. Salah seorang penjaga-penjaga itu ada akal. Dia memberi setandan pisang kepada monyet itu. Akhirnya, monyet itu melepaskan tangan Krisnan. Setelah itu, mereka menghubungi ambulans.

_____Sebuah ambulans tiba dalam masa sepuluh minit. Ambulans itu membawa Krisnan dan keluarganya pergi ke hospital berdekatan. Doktor Ong yang memeriksa Krisnan mengatakan bahawa tangan Krisnan tidak cedera parah. Selepas diperiksa, Krisnan dibenarkan pulang ke rumah.

(Karangan telah diperbaiki.)

Dikarang oleh:
Nur Qistina Bte Mohd Noor
Sekolah Rendah Qihua
Darjah 5-6

Markah:
Isi – 15
Bahasa – 13

Ulasan guru:
Susunan cerita baik namun penggunaan bahasa boleh dibaiki. Gunakan ayat-ayat mudah.

1 comment:

  1. hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

    ReplyDelete