Monday, May 24, 2010

Karangan Darjah 5 - (4) Peristiwa Sakit Di Rumah 26.03.10 (Karangan Terbaik)

_____Cuaca pada hari Selasa lalu amat panas terik. Erika dan Erik baru pulang dari sekolah. Mereka membuka pintu rumah lalu ternampak ibu mereka sedang memicit pelipis kepalanya. Ibunya jatuh sakit kerana sering membuat kerja rumah tanpa berehat. Erika memapah ibunya masuk ke dalam biliknya.

_____Erika mengambil sebotol ubat sakit kepala untuk ibunya. Erika menyentuh dahi ibunya. Dahi ibunya terasa panas. Erika dan Erik berasa sedih kerana ibu mereka jatuh sakit. Erika dan Erik berjalan keluar dari bilik tidur ibunya agar dia boleh berehat.

_____Dia ruang tamu, Erika menghidangkan makanan untuk dia dan adiknya makan. Erika memang putih hati kepada Erik. Erika juga menghidangkan air suam untuk mereka minum sewaktu makan.

_____Selepas makan, Erika mencuci pinggan-pinggan menggunakan cecair sabun dan sepan. Dia mencuci sehinggan bersih agar sisa-sisa makanan hilang daripada pinggan-pinggan itu.

_____Erika dan Erik menyalin pakaian mereka selepas itu. Kemudian, mereka pergi ke ruang tamu untuk mengulang kaji pelajaran kerana peperiksaan bermula pada hari Rabu. Mereka mengulang kaji buku-buku teks semua mata pelajaran.

_____Erika dan Erik masih mengulang kaji pelajaran, tiba-tiba, ibu mereka memanggil mereka. Mereka berlari ke bilik tidur ibu mereka. Mereka terlihat ibu mereka termuntah. Muka ibu mereka pucat macam mayat. Mereka terkejut melihat keadaan ibu mereka lalu mereka memapahnya pergi ke klinik berdekatan selepas membersihkan muntahan ibu mereka.

_____Selepas dirawat, doktor memberitahu mereka bahawa ibu mereka hamil. Mata Erika dan Erik terbeliak. Rupa-rupanya, ibu mereka akan melahirkan cahaya mata dalam masa beberapa bulan. Mereka akan menyambut kedatangan adik yang baru. Erika berasa bangga dan gembira. Setelah membayar kos perubatan, mereka pulang sambil mengukir sekuntum senyuman.

(Karangan telah diperbaiki.)

Dikarang oleh:
Lina Maisarah Binte Mohd Fu'ad
Sekolah Rendah Qihua
Darjah 5-7

Markah:
Isi - 13
Bahasa - 13

Ulasan guru:
Isi cerita pada bahagian awal boleh dikembangkan agar cerita menjadi lebih menarik.

No comments:

Post a Comment