Saturday, July 19, 2014

Kertas 2 Darjah 6BML (2014) - #4 (Kefahaman Subjektif)

1. Perkara yang membuat Hanis berasa sebak adalah sikap abangnya yang lupa daratan (2).

2. Bukti bahawa Hani sangat sayang akan ibunya yang sakit itu adalah dia tidak mahu memberitahu ibunya dahulu tentang berita abangnya (2) kerana dia tidak mahu sakit jantung ibunya bertambah parah (2).

3. Cabaran-cabaran yang dilalui ibu Hani sepanjang hidupnya adalah bekerja mencuci kain baju di rumah orang (2) dan bersusah payah mengambil upah menjahit baju (2). ATAU sanggup menggadai kebun duriannya semata-mata untuk menghantar abang belajar di luar negeri (2).

4. Dua bukti yang menunjukkan bahawa Hassan seorang anak yang tidak bertanggungjawab adalah dia tidak mengirimkan wang bulanan ke kampung (2) dan tidak memberitahu keluarganya bahawa dia akan berkahwin (2). ATAU tidak menepati janji-janji kepada ibunya (2)

5. Penjelasannya adalah ibu Hassan menderita sekali lagi menyara hidup mereka anak-beranak (2) dan tidak cukup wang setiap bulan (2).

6. Dua sebab Hani berperasaan demikian adalah dia berharap agar abangnya menunaikan janji-janjinya dan meminta maaf daripada ibunya yang sakit teruk (2).

7.  (i) keterlaluan (ii) berlinang

No comments:

Post a Comment