Sunday, July 27, 2014

Karangan Darjah 6BML (2014) - Karangan Terbaik 5

_____Selepas sekolah, [1B] saya [2S] pergi ke pusat makanan [3M] yang berdekatan untuk makan tengah hari. [4M] Semasa saya sedang makan,saya terdengar satu pekikan. [5A] Saya terperanjat. [6B] Saya seperti lipas kudung mencari suara pekikan itu.

_____Saya bertanya, “Eh, siapakah itu? Apa telah terjadi? Helo? Helo?” (dialog dramatik B)

_____Beberapa minit kemudian, [1B] pekikan itu masih kedengaran. [2A] Saya berasa risau lalu berhenti makan. [3B] Jika ada sesuatu yang terjadi, saya putih hati ingin menolong orang itu. [4S] Suara pekikan itu datang dari daerah tandas. [5M] Saya mengambil keputusan untuk mendekati arah suara  itu. Langkah demi langkah saya bertapak, suara itu menjadi semangkin kuat. Pekikan itu bertukar menjadi tangisan. [6M] Setelah sampai di tempat itu, iatu tandas wanita, saya dapat melihat seorang perempuan yang berpakaian seragam sekolah dan bertubuh kecil. Matanya merah akibat menangis.

_____“Adik! Kenapa ni? Nama siapa? Mari kakak lihat. Oh,nama adik Lia, ya? Kenapa adik di sini? Mari ikut kakak keluar dari tandas ini,” kata saya. (dialog dramatik A)

_____Kemudian, [1B] Lia mengikuti saya [2A] keluar dari tandas. [3M] Kami berbual. [4S] Saya hairan. [5B] Mengapa Lia bersendirian? Saya ambil berat. Bajunya kotor, mukanya comot. Saya berasa amat hairan. [6M]

_____Lia bersuara, “Kakak, saya sesat. Tolong hantar saya pulang. Tolonglah! Saya merayu kepada kakak.” (dialog dramatik B)

_____Selepas [1B] mendengar kata-kata Lia, [2A] barulah saya faham keadaan Lia. [3M] Saya kata putus untuk menolongnya [4M] kerana kasihan. [5B] Saya memeriksa begnya. [6S]

_____“Nur Liana Binte Johan. Tujuh tahun. Blok 999, Jalan Bunga Mawar. Tingkat lima. #05-99. Sekolah Rendah Bunga Mawar.” saya baca daripada sekeping kertas di dalam beg Lia. (dialog dramatik A)

_____Tiba-tiba, [1B] saya [2S] ada akal [3B] Saya tinggal di blok 998. [4M]  Hanya satu blok jauh dari rumah saya. [5A] Saya mengambil keputusan untuk menghantar Lia pulang rumah. [6M]

_____Saya bercadang, “Adik jiran blok saya. Mari saya hantar awak pulang.” (dialog dramatik B)

_____Kemudian, [1B] kami [2S] mula berjalan ke blok 999, iatu blok Lia. [3A] Saya mencari-cari rumah Lia. [4M] Akhirnya! Saya jumpa alamat blok Lia. [5B] Apabila sampai sahaja di hadapan rumah Lia, saya memberi salam. [6M] Seorang wanita yang berusia 30an itu membuka pintunya dengan muka risau. Dia membenarkan saya masuk. Saya terangkan apa yang terjadi. Ibu Lia berkata bahawa dia tertidur dan tidak sedar akan waktu pulang. Dia mengucapkan terima kasih. Dia juga berasa besar hati.

_____“Sama-sama,” ucap saya dengan gembira kerana dapat menolong seseorang. 

(Isi karangan telah diperbaiki.)

Dikarang oleh:
Nurfaizah Bte Shariff
6 United
Sekolah Chongfu

Markah:
Isi - 17
Bahasa - 16

Ulasan guru:
Awasi 'saya' vs 'aku

No comments:

Post a Comment