Monday, March 3, 2014

Darjah 6 BM 2014 - Kefahaman Subjektif 6A (halaman 15)

Salam sejahtera Cerdik,

Berikut ialah jawapan bagi Kefahaman Subjektif, Buku Mekar 6A, halaman 15:

Sudah selesai sebelum semak jawapan? Betulkah? Tidak elok membohongi diri sendiri ... Jika jujur, semak jawapan berikut. Buat pembetulan jika perlu.


1. Jeneral Xian Yu ialah pemimpin puak Chu (2).


2. Jeneral Xian Yu hendak menyerang Kota Waihuang kerana dia hendak membalas dendam  terhadap Jeneral Liu Bang (2) yang telah memalukan puaknya (2).


3. Perkara yang menyebabkan Jeneral Xian Yu berasa marah apabila ketua askar datang menghadapnya adalah kota Waihuang telah dapat ditawan tetapi Jeneral Liu Bang dan pasukannya tidak dapat ditemui (2) kerana telah dapat melarikan diri (2).


4. Tindakan Jeneral Xian Yu selepas mendengar bahawa Jeneral Liu Bang tidak dapat ditangkap adalah mengumpulkan semua lelaki kota Waihuang dari umur lima belas tahun ke atas (2) untuk dihukum mati (2).


5. Nangxin datang menghadap Jeneral Xian Yu kerana dia hendak bertanya Jeneral Xian Yu sebab dia ingin membunuh seluruh penduduk lelaki kota Waihuang dari umur lima belas tahun ke atas (2).


6. Saya berpendapat bahawa perbuatan Nangzin menghadap Jeneral Xian Yu wajar kerana dia menggunakan kecerdikannya (2) untuk menyelamatkan semua tawanan (2).


7a. pertengkaran



7b. memeriksa dgn tujuan mendapatkan sesuatu / menyelongkar

7c. berasa pelik / berasa ganjil

Selamat maju jaya untuk peperiksaan BM esok! Ulang kaji petua-petua dan nota-nota yang saya berikan. Setiap usaha wajib dialaskan dengan doa agar mendapat berkat.


No comments:

Post a Comment