Tuesday, March 4, 2014

Darjah 6 BM 2014 - Kefahaman Subjektif 6A (halaman 38)

Salam sejahtera Cerdik,

Berikut ialah jawapan bagi Kefahaman Subjektif, Buku Mekar 6A, halaman 37 (petikan tentang Gua Duyung):

Kahkahkah! Anjot Boboi!

Sudahkah kamu selesai tugasan sebelum menyemak jawapan? Betulkah? Tidak elok membohongi diri sendiri.

Jika jujur, semak jawapan berikut. Buat pembetulan jika perlu.

1. Perkara yang menyebabkan rakan-rakan Yasin benar-benar mahu ke Gua Duyung adalah gua itu penuh misteri (2).

2. Pak Hamid melarang Yasin dan rakan-rakannya pergi ke Gua Duyung kerana dia tidak mahu mereka ditimpa kemalangan (2).

3. Yasin tidak dapat melelapkan mata kerana dia sukar membuat keputusan sama ada menuruti nasihat Pak Hamid (2) atau meneruskan rancangannya (2).

4. Saya berpandangan bahawa keputusan yang harus diambil oleh Yasin adalah tidak meneruskan pengembaraan (2) kerana berbahaya (2). [soalan seperti ini tidak akan keluar semasa PSLE kerana jawapan tidak ada dalam petikan]


Selamat maju jaya untuk peperiksaan BM esok! Ulang kaji petua-petua dan nota-nota yang saya berikan. Setiap usaha wajib dialaskan dengan doa agar mendapat berkat.


No comments:

Post a Comment