Tuesday, April 12, 2011

Karangan Darjah 6 - (5) 28.03.11 (Karangan Terbaik)

_____Selepas waktu sekolah, Amirah sedang menaiki sebuah bas awam 188 yang berwarna putih untuk pulang ke rumah. Dia berasa terkejut apabila melihat bas itu sesak dengan ramai orang.

_____Semasa dia menaiki bas, dia menyeluk saku untuk mencari kad ez-linknya untuk menyentuh kad itu ke mesin tambang. Amirah berasa bimbang kerana tidak dapat berjumpa kad itu di dalam saku skirtnya.

_____Amirah memeriksa beg sekolahnya yang berwarna merah. Peluh pun mula menitis dari dahinya pada setiap saat semasa dia sedang mencari kad ez-linknya.

_____Apabila Amirah telah mendapati bahawa kad itu hilang, dia dengan segera keluar daripada bas tersebut. Semasa dia mahu keluar daripada bas itu, seorang wanita yang baik hati memanggil Amirah.

_____Dengan segera, wanita yang baik hati itu bertimbang rasa untuk memberikan sehelai wang 10 dolar kepada Amirah sebagai duit belanja. Selepas itu, wanita tersebut pun meletakkan beberapa keping syiling ke dalam tabung tambang untuk Amirah.

_____Amirah ingin menolak pemberian wanita itu. Wanita yang baik hati itu tetap mahu dia menerima wang itu.

_____Selepas peristiwa itu, Amirah mengucapkan terima kasih kepada wanita yang baik hati itu. Ibu bapa Amirah pun memberikan buah-buahan kepada wanita itu sebagai hadiah kerana menolong Amirah.

_____Selepas itu, Amirah mula mencari kad ez-linknya di rumah. Ibu bapanya pun menolong Amirah mencari kadnya.

_____5 minit kemudian, mereka telah menjumpai kad itu di dalam kotak alat tulis Amirah. Walaupun ibu bapanya dan Amirah letih, dia berasa sungguh gembira dan telah berjanji tidak akan mengulangi kesilapan itu sekali lagi.

(Karangan telah diperbaiki.)


Dikarang oleh:


Jolene Chng Li Jie Sekolah Rendah Qihua 6-5


Markah: Isi - 14 Bahasa - 15


Ulasan guru: Susunan ayat-ayat baik tetapi ada yang kurang berkesinambungan.

No comments:

Post a Comment