Tuesday, February 15, 2011

Karangan Darjah 5BML - (2) Kemalangan xx.02.11 (Karangan Terbaik)


_____Kami sudah bersiap sedia untuk menaiki bas. Sudah lama kami menunggu ketibaan guru darjah kami. Di manakah dia? Dari jauh kami terlihat pengetua sekolah bergegas ke arah kami. Kami berasa takut dan menggigil apabila pengetua sekolah bergegas ke arah kami.

_____Apabila pengetua sekolah, Puan Mary, berada di hadapan kami, dia kelihatan sedih dan hampir menangis. Kami mengucapkan selamat pagi kepada puan Mary. Dia pun membalas ucapan kami.

_____Kami pun menanya Puan Mary, “Apakah yang mengakibatkan Cikgu Nurul lewat?”

_____Puan Mary menjawab, “Cikgu Nurul telah terlibat dalam suatu kemalangan jalan raya yang mengakibatkan beliau cedera parah.”

_____Kami terkejut apabila mendengar kejadian ayang amat ngeri itu. Kami terus jatuh melutut ke lantai lalu menangis teresak-esak di perhentian bas. Kami merayu kepada Puan Mary agar membawa kami bertemu dengan Cikgu Nurul di rumah sakit. Dia pun setuju lalu kami dan Puan Mary menaiki keretanya.

_____Apabila kami berserta Puan Mary sampai di destinasi, kami bergegas ke wad kecemasan. Cikgu Nurul masih belum sedarkan diri. Doktor memberitahu bahawa Cikgu Nurul akan sembuh dalam masa satu minggu. Beliau perlu berehat sementara waktu. Kami masih berdukacita dan ingin Cikgu Nurul sembuh secepat mungkin. Selepas bertemu dengan Cikgu Nurul, kami harus pulang ke sekolah. Kami melambaikan tangan kepada Cikgu Nurul lalu menaiki kereta Puan Mary untuk pergi ke sekolah semula.

(Karangan telah diperbaiki.)

Dikarang oleh:
Nurul Dinah Danisyah Bte Mazli
Sekolah Rendah Qihua
Darjah 5-2

Markah:
Isi – 14
Bahasa – 17

Ulasan guru:
Cikgu Nurul belum sedarkan diri boleh membalas lambaian tangan? Isi boleh dikembangkan lagi.

No comments:

Post a Comment