Sunday, July 17, 2022

D6BM 2022 - Lisan (Penggal 3) Latihan Perbualan 18.07.22 (Sambungan Pada 19.07.22)

Selamat Sejahtera, 6 Budiman!


Sila ikut arahan guru sebelum menyiapkan tugasan bagi setiap kegiatan.

Kamus Dalam Talian: 
https://prpm.dbp.gov.my/
Menti: 
x

Vocaroo:
https://vocaroo.com/


--------------------------------------------------------------------


MATLAMAT

1. Melatih diri untuk berbual dengan jelas dan lancar.
2. Meraih antara 9 dan 10 markah bagi Respons Peribadi & Pengembangan Idea (RPPI) dan Penggunaan Bahasa & Kelancaran (PBK).


--------------------------------------------------------------------


KATAPAT

Arahan: Cuba mendapat jawapan KATAPAT pada hari ini dalam masa yang paling singkat.

Masa: 5 minit

Katapat: https://www.projecteugene.com/katapat.html


--------------------------------------------------------------------


MENTI (SAMBUNGAN)

Arahan: Tonton Berita Mediacorp (17.07.22) selama 10 minit. 

Masa: 10 minit

Berita Mediacorp: https://www.mewatch.sg/watch/Jul-2022-SURIA-Berita-305725
Menti: TIDAK PERLU LAGI


--------------------------------------------------------------------


PADLET (SAMBUNGAN)

Arahan:  Rakam suara menerusi lelaman Vocaroo. Jangan pisahkan rakaman suara. Rakaman suara kamu mestilah mengandungi dua soalan berikut. Kemudian, salin lalu tampal jawapan bagi soalan-soalan berikut dalam Padlet. Jika selesai, dengar rakaman suara sekurang-kurangnya lima (5) teman lalu berikan markah RPPI dan PBK yang sesuai.

Soalan #2: Ceritakan pengalaman kamu menerima sesebuah anugerah. (BiSAMBaDi + Pendapat + Cadangan Alternatif)

Soalan #3: Bagaimanakah pihak sekolah boleh menggalakkan pembelajaran aktif dalam kalangan para pelajar? Jelaskan. (BiSAMBaDi + Kempen + Cadangan Idea)

Masa: 30 minit

Padlet: https://padlet.com/cikguhizam/d6bmlisan

PS: Apakah itu 'anugerah'? Periksa kamus dalam talian untuk membaca makna 'anugerah'. Semua pelajar pernah menerima anugerah daripada pihak sekolah, contoh: lencana nilai, ECHA, Edusave dan banyak lagi.


--------------------------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment