Wednesday, May 15, 2013

Darjah 6BML (2013) - Kefahaman Subjektif 1


Salam Sejahtera Cerdas, 

Berikut ialah jawapan bagi KS 1. Pastikan kamu membuat pembetulan!

1. Perkara yang dilakukan Azman ketika waktu rehat pada pagi itu adalah duduk seorang diri di bawah pokok mangga (2).

2. Perasaan Azman pada pagi itu adalah malu (2) kerana Cikgu Umairah sudah beberapa kali berpesan kepadanya tentang pembayaran yuran persekolahan (2). [Bukti meminta jawapan perbuatan]

3. Dua masalah yang sedang dihadapi Azman dan keluarga ialah ayah Azman terlantar di hospital akibat kemalangan di tempat kerja (2) dan tidak dapat melunaskan yuran persekolahan (2).

4. Dua bukti yang menunjukkan bahawa Rahmat bersikap bijaksana dalam membantu untuk menyelesaikan masalah Azman adalah dia meminta ayahnya membantu membayarkan yuran persekolahan Azman dahulu (2) dan menawarkan ibu Azman bekerja sebagai seorang tukang masak di restoran ayahnya (2). [Bukti meminta jawapan perbuatan]

5. Dua contoh bantuan yang diberi Rahmat dapat menolong Azman ialah yuran sekolah Azman dapat dilunaskan (2) dan ibunya boleh mendapat gaji setelah bekerja untuk menampung kos kehidupan keluarganya (2).

6. Dua sebab mengapa Azman berbuat demikian adalah dia bersyukur kerana Rahmat ingin membantunya (2) dan Rahmat seorang kawan yang baik (2).

7.
(i) termenung / berkhayal / mengelamun
(ii) mengambil berat / memberi perhatian

Perhatian: 
- Salin batang soalan sebelum menulis isi jawapan.
- Setiap jawapan mesti dalam bentuk sepotong ayat.

No comments:

Post a Comment