Monday, September 22, 2014

Darjah 6BML (2014) - Latihan Pengukuhan 2 6B

1. (3) berlatih hampir setiap petang
2. (4) sentiasa kelihatan tenang
3. (1) mengharapkan Shahril terus
4. (7) sering membantu
5. (5) memberi sejumlah wang

6. menyeluruh [I -> I]
7. memastikan [I -> P]
8. perhimpunan [I -> I]
9. dengan [P -> P]
10. dijalankan [I -> P]

11. (3) bagi rumah orang-orang tua
12. (5) bagi permintaan lagu
13. (1) bunga-bunga pula akan dijual
14. (8) sila isi borang permintaan lagu
15. (7) jangan lupa membawa wang

16. masalah berat badan dalam kalangan murid-murid sekolah (1) yang kian meningkat (1).

17. melakar program khas (1) supaya bersenam setiap pagi dan makan makanan seimbang (1).

18. Pengetua sekolah mengucapkan tahniah kepada Amir kerana dia telah berjaya meraih keputusan terbaik dalam Peperiksaan Tamat Sekolah Rendah tahun ini (2).

19. Perasaan Imran ketika keputusan tempat pertama diumumkan adalah gembira (2) kerana dia bersorak dan bertepuk tangan untuk Amir (2).


20. Dua sebab Imran tidak berasa kecewa apabila ibu dan ayahnya tidak bersamanya pada hari itu adalah mereka bekerja keras untuk memberi Imran kehidupan yang sempurna (2) dan sentiasa memberikan galakan kepadanya agar terus berusaha (2).


21. Dua bukti bahawa Imran berasa cemas apabila diminta Cikgu Sarah pergi ke mejanya adalah dia belum mendapat kertas peperiksaan pertengahan tahunnya (2) dan dia tidak berani melihat wajah Cikgu Sarah (2).


22. Dua bukti yang menunjukkan bahawa Cikgu Sarah bersikap prihatin terhadap muridnya adalah dia mencari sebab Amir lemah dalam Bahasa Melayu (2) dan membimbing Amir tiga kali seminggu selepas waktu sekolah (2).


23.Dua sebab Imran berperasaan terharu dengan sikap ibu bapa dan gurunya adalah mereka mengambil berat akan dirinya (2) dan tidak memarahinya walaupun dia tidak dapat keputusan baik pada awalnya (2).


24i. membuahkan manfaat / mendatangkan manfaat / mendatangkan kejayaan


24ii. mencemaskan / mengkhuatirkan


Darjah 6 BM (2014) - Set 20

11. (4)
12. (1)
13. (1)
14. (1)
15. (4)

16. (3)
17. (3)
18. (4)
19. (2)

20. (4)
21. (3)
22. (1)
23. (2)

24. lebih
25. perkakas
26. dialih
27. di
28. menggunakan
29. padat
30. dan
31. guru

32. (3)
33. (6)
34. (2)
35. (4)

Darjah 6 BM (2014) - Set 19

1. (4)
2. (4)
3. (1)
4. (3)
5. (2)
6. (1)
7. (2)

8. (2)
9. (1)
10. (1)
11. (3)
12. (3)

13. (4)
14. (2)
15. (4)
16. (4)

17. (4)
18. (4)
19. (2)
20. (3)
21. (2)

22. peranginan
23. dari
24. pedalaman
25. Kakitangan
26. mesra
27. terbentang
28. beriadah
29. bermandikan
30. lengkap
31. merentas

Darjah 6 BM (2014) - Set 18

1. (2)
2. (1)
3. (3)
4. (3)
5. (1)
6. (2)
7. (3)
8. (4)
9. (1)
10. (1)

11. (1)
12. (2)
13. (3)
14. (4)
15. (1)

16. (4)
17. (2)
18. (1)
19. (1)

20. (1)
21. (3)
22. (2)
23. (4)

24. mempunyai
25. akan
26. juga
27. berkawan
28. dengan
29. menconteng
30. memarahi
31. kejadian

32. (2)
33. (4)
34. (1)
35. (5)

Jangan Asyik kepada Dunia

https://www.sendspace.com/file/2t869e

Wednesday, September 17, 2014

6BML Buku PSLE 2009-2013 - Halaman 8-11

Halaman 8

1.  (6) turut prihatin terhadap hal ini
2.  (4) memenuhi keperluan setiap pelajar
3.  (7) pusat tuisyen kami sangat bertauliah
4.  (8) keupayaan yang berbeza-beza
5.  (2) rumah terbuka pada hujung minggu

Halaman 9
1.  (2)
2.  (7)
3.  (5)
4.  (8)
5.  (6)

Halaman 10
1.  (4)
2.  (7)
3.  (5)
4.  (3)
5.  (6)

Halaman 11
1.  (7)
2.  (5)
3.  (1)
4.  (6)

5.  (3)

Monday, September 8, 2014

Bahasa dalam Karangan

PPT: https://www.sendspace.com/file/wcubo3

Google Doc: https://docs.google.com/forms/d/1pEAHfxNr_VU2AbVp9Rb2s0Fn0-3u8TgxVhgCDH8sra8/viewform

Monday, September 1, 2014

Karangan Darjah 6BM (2014) - Karangan Terbaik 8

_____“Aduhai, penatnya! Tidak ada tempat duduk? Terpaksa aku berdiri,” bisik hati kecil Shafira.

_____Pada petang itu, [1B] Shafira, [2S] baru sahaja selesai bersekolah. [3A] Peperiksaan Tamat Sekolah Rendah akan menjelang tidak lama lagi. Shafira berasa amat letih. Dia menaiki bas yang mengandungi ramai penumpang. Tidak ada tempat duduk untuknya. [4M] Dia ada akal. Shafira memegang tiang di dalam bas nombor 913, [5M] yang sarat dengan penumpang di dalamnya [6B].

_____“Aaah! Alamak! Apa sedang terjadi?” teriak pemandu bas itu.

_____Tiba-tiba, [1B] bas itu [2A] terberhenti. Penumpang-penumpang [3S] mula cemas. [4B] Malangnya, Shafira lepas tangan tentang keselamatannya. [5M] Dia tidak berpaut erat pada tiang bas itu [6M] lalu terjatuh.

_____ “Aduh! Sakitnya kepala aku! Cuai sungguh diriku ini!” kata Shafira sambil bangkit.

_____Kemudian, [1B] pemandu bas itu [2S] meminta maaf daripada penumpang-penumpang yang ada di dalam bas. [3M] Dia memeriksa penumpang-penumpangnya. [4A] Tidak ada orang yang tercedera. Pak Ali, pemandu bas itu besar hati. [5B] Kemudian, dia menuruni tangga daripada bas itu untuk memeriksa masalah yang dihadapinya [6M].

_____ “Oh! Tayar pancit. Bersabar, ya. Saya akan meminta bantuan,” pesan Pak Ali kepada penumpang-penumpang tersebut.

_____Setelah lima minit menunggu, [1B] para penumpang menjadi bosan. [2B] Mereka ambil hati. Mereka [3S] risau kerana tidak dapat tiba di destinasi mereka tepat pada waktu. [4M] Shafira bernasib baik [5A] kerana rumahnya dekat  dengan bas itu berhenti. Shafira kata putus untuk berjalan pulang walaupun kepalanya masih sakit [6M].

_____“Hmm, malang sungguh nasibku. Kepala sakit, ada banyak kerja sekolah pula," keluh Shafira.

_____Tiba-tiba, [1B] Shafira [2S] tidak ambil berat tentang keadaan di sekelilingnya. [3A] Shafira meneruskan perjalanannya. Dia tidak lihat ada lopak air di hadapannya. [4M] Dia cuai. [5B] Maka, terjadilah sesuatu yang buruk kepadanya [6M].

_____“Whoop! Aduh! “ teriak Shafira apabila dia tergelincir.

_____Tiba-tiba, [1B] mata Shafira mula tertutup. [2A] Dia pitam selama beberapa minit sehinggalah seseorang pemuda terjumpanya lalu membawa Shafira ke hospital. [3M] Baik budi sungguh pemuda itu [4B]. Ibu bapa [5S] Shafira tiba di hospital. Nasib baik, Shafira tidak cedera parah. [6M] Doktor merawatnya. Setelah beberapa minggu dia di hospital, akhirnya, Shafira beransur pulih. Dia begitu bertuah kerana pulih seminggu sebelum Peperiksaan Tamat Sekolah Rendah.

_____“Mengapakah aku sering ditimpa banyak perkara yang buruk? Aku cuai? Hanya tuhan yang tahu,” kata Shafira bersendirian sambil terfikir sebab punca malapetaka menimpa dirinya berterus-terusan.

(Isi karangan telah diperbaiki.)


Dikarang oleh:
Nurfaizah Bte Shariff
6 United
Sekolah Chongfu

Markah:
Isi - ?
Bahasa - ?

Ulasan guru:
?