Arahan: Gunakan pena berdakwat hijau untuk membuat pembetulan.
1. (4) - D3/D4 - (parafrasa) petah bercakap
2. (7) - BML - (parafrasa) pulang ke tanah airnya
3. (5) - D5/D6 - (parafrasa) melupakan sengketa
4. (1) - D3/D4 - (parafrasa) tulisannya yang kecil dan sukar dibaca
5. (8) - D5/D6 - (parafrasa) hanya tahu hal-ehwal di sekeliling
6. situasi / tujuan / kegunaan (kata-->kata/imbuhan)
6. situasi / tujuan / kegunaan (kata-->kata/imbuhan)
7. dan (kata-->kata)
8. kehidupan (imbuhan-->imbuhan)
9. menyiapkan (imbuhan-->imbuhan)
10. pada (kata-->kata)
(Salin pembetulan bagi soalan-soalan yang tidak diberikan markah penuh.)
(Salin pembetulan bagi soalan-soalan yang tidak diberikan markah penuh.)
11. kelapa atau dikenali juga dengan nyiur (2).
12. dijadikan kelapa parut, santan dan minyak masak (2).
13. Pokok Kelapa Pokok Serbaguna (2)
12. dijadikan kelapa parut, santan dan minyak masak (2).
13. Pokok Kelapa Pokok Serbaguna (2)
Semua bahagian pokok kelapa boleh dimanfaatkan (2).
14.
Salah (1). Bagi tanaman secara komersil, pokok kelapa sesuai ditanam di kawasan lapang (1).
14.
Salah (1). Bagi tanaman secara komersil, pokok kelapa sesuai ditanam di kawasan lapang (1).
Betul (1). Mengikut tradisi masyarakat Melayu, air kelapa muda dikatakan boleh jadi penawar kepada demam campak atau keracunan (1).
15. penawar
16. sekadar
17. Hubungan Yasmin dan ibunya mesra (2).
15. penawar
16. sekadar
17. Hubungan Yasmin dan ibunya mesra (2).
ATAU rapat (2).
18. Dua bukti yang menjelas perasaan Puan Suliah terhadap panggilan telefon yang diterima oleh anaknya adalah Yasmin baru cuti dua hari (2) dan dia belum puas meluangkan masa dengan Yasmin (2).
19. Bukti bahawa Yasmin kenal akan pesakit itu adalah bibirnya mengukir senyuman apabila mengamati wajah pesakit yang tidur lena itu (2).
20. Bantuan yang dihulurkan oleh Cikgu Hussein kepada Yasmin adalah menghulurkan satu dolar kerana Yasmin tidak ada duit untuk membeli makanan (2) dan membeli barang-barang keperluan sekolahnya (2).
21. Dua sebab Cikgu Hussein mahu membantu Yasmin sehingga menjadi seorang manusia berguna adalah beliau mengenali ayah Yasmin sejak kecil (2) dan Yasmin anak yang pintar dan rajin (2).
ATAU beliau tidak mahu Yasmin patah semangat untuk belajar kerana kemiskinan (2).
22. Cara Yasmin dapat membalas budi Cikgu Hussein adalah belajar rajin-rajin supaya masuk ke universiti (2) dan merawat ibunya dan Cikgu Hussein jika mereka sakit (2).
23i. melihat dengan sedih (2)
23ii. dihukum (2)
19. Bukti bahawa Yasmin kenal akan pesakit itu adalah bibirnya mengukir senyuman apabila mengamati wajah pesakit yang tidur lena itu (2).
20. Bantuan yang dihulurkan oleh Cikgu Hussein kepada Yasmin adalah menghulurkan satu dolar kerana Yasmin tidak ada duit untuk membeli makanan (2) dan membeli barang-barang keperluan sekolahnya (2).
21. Dua sebab Cikgu Hussein mahu membantu Yasmin sehingga menjadi seorang manusia berguna adalah beliau mengenali ayah Yasmin sejak kecil (2) dan Yasmin anak yang pintar dan rajin (2).
ATAU beliau tidak mahu Yasmin patah semangat untuk belajar kerana kemiskinan (2).
22. Cara Yasmin dapat membalas budi Cikgu Hussein adalah belajar rajin-rajin supaya masuk ke universiti (2) dan merawat ibunya dan Cikgu Hussein jika mereka sakit (2).
23i. melihat dengan sedih (2)
23ii. dihukum (2)
No comments:
Post a Comment