(1200h)
Pada hari ini, kamu akan mempelajari cara memilih, memadankan dan menyelit peribahasa dan makna dalam proses Karangan 4. Kamu perlu merujuk senarai peribahasa darjah 5 dan 6, #1 hingga #15 sahaja.
Kita akan mula dengan Permainan Kahoot!
Apakah fungsi peribahasa dan makna dalam penulisan karangan? (Maisarah)
Apakah fungsi peribahasa dan makna dalam penulisan karangan? (Maisarah)
(1210h)
Matlamat Pembelajaran:
Kamu dapat,
1. mengenal pasti enam (6) peribahasa dan makna sesuai yang boleh digunakan dalam sesebuah karangan berdasarkan gambar.
2. memadankan satu (1) peribahasa dan makna yang sesuai dalam setiap perenggan.
3. menyelit peribahasa dan makna dalam setiap perenggan tanpa menjejas logik dan susunan cerita.
Ukuran Kejayaan:
Kamu dapat,
1. memilih satu (1) peribahasa dan makna sesuai yang boleh digunakan dalam perenggan (6).
2. menyelitkan satu (1) peribahasa dan makna sesuai dengan betul dalam perenggan enam (6).
3. menaip semula perenggan enam (6) dengan menyelitkan satu (1) peribahasa dan makna sesuai dengan betul.
(1215h)
Perbincangan
1. Paparan Menti tentang kosa kata dalam rencana akhbar.
2. Apakah makna 'bersenjata'? (Iman)
3. Apakah makna 'disyaki'? (Sharifah)
5. Paparan Padlet tentang peribahasa berkaitan rencana akhbar.
6. Mengapakah kamu pilih 'berani mati'? (Aqyff)
7. Mengapakah kamu pilih 'berani mati'? (Syakir)
9. Paparan Padlet tentang kosa kata dalam karangan berdasarkan gambar.
10. Apakah makna 'saksi'? (Kaisah)
11. Apakah makna 'curiga'? (Dzukhyra)
Arahan (Kegiatan 1 - Berkumpulan):
1. Dalam kumpulan, kenal pasti satu (1) peribahasa dan makna sesuai yang boleh digunakan dalam setiap perenggan. [Pembelajaran Kooperatif]
2. Kemudian, catatkan peribahasa dan makna sesuai dalam Padlet: https://padlet.com/cikguhizam/5budiman2021a
3. Berikan komen dalam tingkap kumpulan-kumpulan lain. [Pembelajaran Kolaboratif]
Jelaskan sebab kumpulan kamu memilih peribahasa X dalam perenggan Y? (Zafeerah)
Jelaskan sebab kumpulan kamu memilih peribahasa X dalam perenggan Y? (Zafeerah)
Bagaimanakah kamu kenal pasti jika pilihan peribahasa kawan kurang sesuai? (Ramadhan)
(1240h)
Apakah cara baik untuk menyelitkan peribahasa dan makna dalam perenggan? (Sofea)
(1245h)
(1300h)
(1240h)
Pembelajaran:
1. Dengar penjelasan guru dengan teliti cara untuk menyelitkan satu (1) peribahasa dan makna dalam perenggan.
2. Kamu akan buat perkara yang sama dalam kegiatan berkumpulan.
2. Kamu akan buat perkara yang sama dalam kegiatan berkumpulan.
Apakah cara baik untuk menyelitkan peribahasa dan makna dalam perenggan? (Sofea)
(1245h)
Arahan (Kegiatan 2 - Berkumpulan):
1. Dalam kumpulan, taip semula perenggan berikut dalam Padlet dengan menyelitkan peribahasa dan makna yang sesuai selepas isi [M]. [Pembelajaran Kooperatif]
2. Padlet: https://padlet.com/cikguhizam/5budiman2021a
3. Berikan komen dalam tingkap kumpulan-kumpulan lain. [Pembelajaran Kolaboratif]
(1300h)
Arahan (Kegiatan 3 - Individu):
1. Kamu perlu menaip semula perenggan enam (6), dalam Padlet: https://padlet.com/cikguhizam/5budiman2021b, sambil menyelitkan satu (1) peribahasa dan makna sesuai dengan betul.
2. Jika selesai, merah jambukan tingkap kamu.
3. Berikan komen dalam tingkap teman-teman lain.
3. Berikan komen dalam tingkap teman-teman lain.
4. Jika tidak sempat selesai, pulang ke rumah lalu selesaikan sebelum 1700h.
(1315h)
Adakah peribahasa lain yang boleh digunakan dalam perenggan enam (6)? Mengapa? (Asyiqin)
Apakah akan kamu lakukan jika peribahasa #1 hingga #15 (darjah 5 dan 6) tidak sesuai bagi sesuatu karangan? (Nazhif)
Adakah peribahasa lain yang boleh digunakan dalam perenggan enam (6)? Mengapa? (Asyiqin)
Apakah akan kamu lakukan jika peribahasa #1 hingga #15 (darjah 5 dan 6) tidak sesuai bagi sesuatu karangan? (Nazhif)
1. Isikan Borang Google di rumah:
https://forms.gle/GH6JvpCwsVkkessS6
https://forms.gle/GH6JvpCwsVkkessS6
2. Pulangkan peranti bijak bergilir-gilir.
3. 'Wipe Down' dan berkemas untuk bersurai.
No comments:
Post a Comment