Sunday, July 12, 2015

LO 2015 - Darjah 4 ('adalah' VS 'ialah')

Langkah 1 - (5 minit)
*******Kumpulan Asal*******
Guru memberikan setiap kumpulan satu set rempah-ratus. Kumpulan Asal dibenarkan berbincang selama 2 minit tentang rempah-ratus.

Langkah 2 - (5 minit)
*******Individu - Jejak Kata*******
Guru menyuruh pelajar mencari makna perkataan 'rempah'. Siapa cepat, dia dapat.

Langkah 3 -

(Qarisma) Apakah kegunaan rempah?

Langkah 4 - (15 minit)

*******Kumpulan Kemahiran*******
Kuning - Teka nama rempah-ratus tanpa pembayang. 
Klik pautan berikut: 

Merah - Senaraikan jenis bau.
Klik pautan berikut: 

Hijau - Padankan nama dengan rempah-ratus. 
Klik pautan berikut:
http://padlet.com/cikguhizam/Hijau

Biru - Padankan gambar dengan rempah-ratus.
Klik pautan berikut:
http://padlet.com/cikguhizam/Biru

Jika ada kumpulan yang telah selesai, berikan sorakan. Jika ada masa, guru akan memberikan Lembaran Kerja #A.


Langkah 5 - (5 minit)
*******Kumpulan Asal*******
Setiap pelajar membandingkan penyelidikan masing-masing lalu berbincang.

Langkah 6 - (5 minit)
Guru memaparkan jawapan-jawapan menggunakan Power Point.

Langkah 7 -
(Syuhadah) Apakah yang kita akan pelajari pada hari ini?

Langkah 8 - (10 minit)
Guru mengajar menggunakan Power Point.

Langkah 9
*******Individu - Latihan Amali******* 
Guru memberikan Lembaran Kerja berbeza tahap (#1 atau #2) kepada pelajar.

Langkah 10 - [jika masa mengizinkan]
*******Kumpulan Kemahiran*******
Setiap pelajar membandingkan jawapan lalu berbincang.

Langkah 11 -
(Sarah) Namakan makanan-makanan yang dimasak dengan rempah-ratus.

Langkah 12 - Rumusan & Penutup
*******Nilai CCE*******
Guru menasihati agar pelajar-pelajar memberikan kerjasama untuk menghasilkan sesuatu dalam kegiatan berkumpulan, seperti rempah-ratus yang berbeza boleh digauli untuk menghasilkan masakan yang lazat macam nasi beriani.

Sudahkah kita mencapai matlamat pembelajaran hari ini?

Sekian. Tenkiu veri nais!















































No comments:

Post a Comment