Langkah 1 - (5 minit)
*******Kumpulan Asal*******
Guru memberikan setiap kumpulan satu set rempah-ratus. Kumpulan Asal dibenarkan berbincang selama 2 minit tentang rempah-ratus.
Langkah 2 - (5 minit)
*******Individu - Jejak Kata*******
Guru menyuruh pelajar mencari makna perkataan 'rempah'. Siapa cepat, dia dapat.
Guru menyuruh pelajar mencari makna perkataan 'rempah'. Siapa cepat, dia dapat.
Langkah 3 -
(Qarisma) Apakah kegunaan rempah?
Langkah 4 - (15 minit)
*******Kumpulan Kemahiran*******
Kuning - Teka nama rempah-ratus tanpa pembayang.
Klik pautan berikut:
Merah - Senaraikan jenis bau.
Klik pautan berikut:
Hijau - Padankan nama dengan rempah-ratus.
Klik pautan berikut:http://padlet.com/cikguhizam/Hijau
Biru - Padankan gambar dengan rempah-ratus.
Klik pautan berikut:
http://padlet.com/cikguhizam/Biru
Jika ada kumpulan yang telah selesai, berikan sorakan. Jika ada masa, guru akan memberikan Lembaran Kerja #A.
Langkah 5 - (5 minit)
*******Kumpulan Asal*******
Setiap pelajar membandingkan penyelidikan masing-masing lalu berbincang.
*******Kumpulan Asal*******
Setiap pelajar membandingkan penyelidikan masing-masing lalu berbincang.
Langkah 6 - (5 minit)
Guru memaparkan jawapan-jawapan menggunakan Power Point.
Langkah 7 -
(Syuhadah) Apakah yang kita akan pelajari pada hari ini?
Langkah 8 - (10 minit)
Guru mengajar menggunakan Power Point.
Guru memaparkan jawapan-jawapan menggunakan Power Point.
Langkah 7 -
(Syuhadah) Apakah yang kita akan pelajari pada hari ini?
Langkah 8 - (10 minit)
Guru mengajar menggunakan Power Point.
Langkah 9
Langkah 11 -
(Sarah) Namakan makanan-makanan yang dimasak dengan rempah-ratus.
*******Individu - Latihan Amali*******
Guru memberikan Lembaran Kerja berbeza tahap (#1 atau #2) kepada pelajar.
Langkah 10 - [jika masa mengizinkan]
*******Kumpulan Kemahiran*******
Setiap pelajar membandingkan jawapan lalu berbincang.
Langkah 10 - [jika masa mengizinkan]
*******Kumpulan Kemahiran*******
Setiap pelajar membandingkan jawapan lalu berbincang.
Langkah 11 -
(Sarah) Namakan makanan-makanan yang dimasak dengan rempah-ratus.
Langkah 12 - Rumusan & Penutup
*******Nilai CCE*******
Guru menasihati agar pelajar-pelajar memberikan kerjasama untuk menghasilkan sesuatu dalam kegiatan berkumpulan, seperti rempah-ratus yang berbeza boleh digauli untuk menghasilkan masakan yang lazat macam nasi beriani.
Sudahkah kita mencapai matlamat pembelajaran hari ini?
Sekian. Tenkiu veri nais!
No comments:
Post a Comment