Sunday, March 4, 2012

Karangan Darjah 3 - (1) 10.01.12 (Karangan Terbaik)


_____Pada hari Ahad yang lalu, Amir sedang mengulang kaji pelajaran. Amir terlalu letih. Amir pun berehat.

_____Semasa Amir berehat, Amir terhidu bau asap. Amir terbangun daripada tidurnya lalu keluar dari biliknya. Dia mencari-cari di mana punca asap itu. Amir berasa hairan.

_____Amir berlari ke ruang tamu. Dia ternampak langsir itu dijilat oleh api. Amir terkejut apabila langsir itu terbakar.

_____Selepas itu, Amir lari k tandas untuk mengambil baldi. Baldi itu diisikan air. Amir pun memadam api tu. Akhirnya, Amir berjaya memadamkan api itu.

Karangan Darjah 4 - (1) 11.01.12 (Karangan Terbaik)



_____Pada suatu hari, Sarah sedang menangkap kupu-kupu di taman Wodlands. Tiba-tiba, dia ternampak seeko kupu-kupu hinggap di sehelai daun. Dia pun hendak menangkap kupu-kupu itu tetapi ia terbang. Dia pun mengejar kupu-kupu itu ke sebatang pokok.


_____Tiba-tiba, Sarah ternampak sekumpulan lebah berkerumun di pokok iu. Dia pun berlari lintang-pukang.


_____Lebah-lebah itu pun menyerang Sarah. Dia pun berasa cemas. Dia pun disengat oleh lebah-lebah itu.


_____Sarah pun terjatuh lalu lebah-lebah itu menyerangnya. Tiba-tiba, ayah Sarah ternampak Sarah disengat oleh lebah-lebah lalu dia melempar seketul batu ke arah lebah-lebah itu. Ayah Sarah pun berlari ke arah Sarah lalu menyelamatkannya. Sarah berjanji bahawa dia tidak akan menangkap kupu-kupu lagi.

Monday, January 30, 2012

Karangan Darjah 6 - (1) 09.01.12 (Karangan Terbaik)




_____”Shila, Ahmad bangun. Sudah pukul enam setengah pagi. Bangun!” ibu Shila dan Ahmad mengejutkan dua beradik itu agar pergi ke sekolah.

_____Selepas Shila dan Ahmad bangun lalu mahu pergi ke bilik air untuk mandi, mereka ternampak ibu mereka sedang sibuk melakukan kerja rumah. Mereka bersimpati terhadap pengorbanan ibu mereka.

_____Beberapa minit kemudian, Shila dan Ahmad mahu berangkat ke sekolah. Mereka masih melihat ibu mereka sedang bekerja keras untuk membersihkan rumah.

_____Pada jam satu petang, Shila dan Ahmad baru pulang dari sekolah.

_____”Ibu! Kami sudah pulang! Ibu, mengapa ibu memegang dahi ibu sambil menyapu lantai? Ibu terasa pening?” Shila bertanya kepada ibunya.

_____Apabila Shila dan Ahmad mendekati ibu mereka kerana mereka mahu menyalami tangan ibunya, tiba-tiba, ibu mereka terjatuh ke lantai.

_____Shila dan Ahmad cepat-cepat mencampakkan beg mereka di kerusi ruang tamu lalu mereka memapah ibu mereka masuk ke bilik ibu mereka. Setelah membawa ibu mereka masuk ke dalam bilik, Shila pergi mengambil ubat untuk ibunya yang tersayang supaya ibunya dapat makan agar cepat sembuh. Selepas itu, dia memegang dahi ibunya untuk memeriksa suhu badan ibunya.

_____”Mujurlah ibu tidak demam tetapi ibu masih harus beristirahat kerana mungkin ibu rasa penat kerana membuat kerja rumah sepanjang hari,” kata Shila.

_____Sebelum keluar dari bilik, ibunya berkata bahawa dia telah memasakkan lauk-pauk untuk Shila dan Ahmad. Mereka harus menghidangkan lauk-pauk ke dalam pinggan mangkuk.

_____Shila pun menghidangkan lauk-pauk yang telah dimasak oleh ibunya ke dalam pinggan mangkuk.

_____Shila dan Ahmad meninggalkan sedikit lauk-pauk untuk ibu dan ayah mereka. Selepas itu, mereka mengangkat pinggan mangkuk ke singki untuk dicuci.

_____Kemudian, Shila dan Ahmad mandi lalu menyiapkan buku-buku aktiviti yang ada kerja sekolah untuk dibuat. Sementara Ahmad mandi, Shila mencuci pinggan mangkuk. Selepas mencuci pinggan mangkuk, dia masuk ke dalam bilik ibunya untuk menyuapkan ubat ke dalam mulut ibunya.

_____”Ibu! Bangun ibu. Ibu harus makan pil dan minum ubat ini supaya ibu cepat sembuh,” Shila mengejutkan ibunya supaya minum dan makan ubat.

_____Selepas beberapa minit, Shila dan Ahmad pergi belajar bersama-sama di ruang tamu. Jika Ahmad menghadapi masalah semasa menjawab soalan, Shila kan membantu untuk menerangkan jawapannya. Ahmad berasa bangga dan bersyukur kerana mendapat kakak yang baik hati, penyayang dan pandai.

_____Tidak lama kemudian, Ahmad dan Shila terdengar ibu mereka memanggil mereka. Ibu mereka sedang muntah di dalam bilik air yang berada di dalam bilik ibu mereka. Ibu mereka sering muntah dan berasa mual sehingga esok pagi.

_____Pada keesokan hari, bapa mereka membawa ibu mereka pergi ke klinik. Mujurlah ibu mereka hanya pening-pening sahaja. Doktor berkata bahawa mereka akan mendapat seorang adik baru. Mereka menjadi amat gembira.

(Isi karangan telah diperbaiki.)

Dikarang oleh:
Auni Zafirah Bte Taufek
Peseverance 6-4
Sekolah Rendah Qihua

Markah
Isi – 15
Bahasa – 16

Ulasan Guru:
Isi agak padat. Susunan ayat yang baik.

Wednesday, October 19, 2011

Darjah 5 Set 20 (Jawapan)

(Jika ada sebarang pertanyaan, sila hubungi saya menggunakan Khidmat Pesanan Ringkas atau taipkan komen di petak bawah.)
1. (3)
2. (3)
3. (1)
4. (3)
5. (2)
6. (1)
7. (1)
8. (2)
9. (1)
10. (1)

11. (4)
12. (4)
13. (2)
14. (4)
15. (2)

16. (4)
17. (3)
18. (3)
19. (2)

20. (3/4)
21. (1)
22. (4)
23. (3)

24. nakal
25. kolong
26. menghubungi
27. risau
28. menghukum
29. perkara
30. kepada
31. akan

32. (3)
33. (4)
34. (1)
35. (2)

36. Cerita yang dibualkan penulis dan abangnya tentang binatang-binatang yang bijak melakukan aksi dalam sarkas (2).

37. Ayah penulis memberhentikan keretanya di tepi jalan kerana seorang kanak-kanak perempuan menahan keretanya (2).

38. Bukti-bukti untuk menyokong bahawa penulis berasa sangsi terhadap kanak-kanak perempuan itu ialah pakaiannya compang-camping (2) dan dia kelihatan ketakutan (2). ATAU dan dia hanya membisu sepanjang perjalanan dalam kereta (2).

39. Budak perempuan itu amat tabah (2) kerana dia berjaya melarikan dirinya daripada beberapa penculik (2).

40. Dua pengajaran yang diperoleh penulis daripada peristiwa ini ialah jangan buruk sangka terhadap orang lain (2) dan berhati-hati ketika keluar bersendirian (2). ATAU dan mengambil iktibar tentang penculikan itu (2).

41a
i. tingkah laku / gerak-geri / tindakan
ii. mendiamkan diri / tidak mahu berkata-kata / tidak mahu bercakap
iii. cemas / takut / bimbang / gelisah

41b. iktibar

Tuesday, October 18, 2011

Darjah 5 Set 19 (Jawapan)

(Jika ada sebarang pertanyaan, sila hubungi saya menggunakan Khidmat Pesanan Ringkas atau taipkan komen di petak bawah.)
1. (3)
2. (1)
3. (4)
4. (1)
5. (2)
6. (4)
7. (4)
8. (4)
9. (3)
10. (3)

11. (4)
12. (1/4)
13. (1)
14. (1)
15. (4)

16. (3)
17. (3)
18. (4)
19. (2)

20. (4)
21. (3)
22. (1)
23. (2)

24. lebih
25. perkakas
26. dialih
27. di
28. menggunakan
29. padat
30. dan
31. guru

32. (3)
33. (6)
34. (2)
35. (4)

36.Murid-murid sekolah di sekolah digalakkan mengambil bahagian dalam aktiviti sukan kerana mereka boleh mengenali lebih ramai orang semasa bersukan (2). ATAU kerana sukan menyihatkan badan (2).

37. Aktiviti sukan yang murid-murid boleh sertai ialah olahraga (2). ATAU ialah permainan (2).

38. Makanan ringan tidak baik untuk kesihatan kerana mengandungi kandungan lemak yang tinggi (2) dan menyebabkan berlebihan berat badan (2).

39. Cara-cara untuk menjaga kesihatan mental ialah berhibur hati dengan membaca komik (2) dan menonton filem-filem hiburan (2).

40. Dua cara lain untuk menjaga kesihatan diri selain bersukan ialah memakan makanan yang sihat (2) dan rajin bersenam (2).

41a
i. menggembirakan / menceriakan / menggirangkan
ii. termasuk dalam sesuatu kumpulan
iii. selalu / sering / acap kali

41b. senaman

Darjah 5 Set 16 (Jawapan)

(Jika ada sebarang pertanyaan, sila hubungi saya menggunakan Khidmat Pesanan Ringkas atau taipkan komen di petak bawah.)
1. (2)
2. (1)
3. (3)
4. (3)
5. (1)
6. (2)
7. (3)
8. (4)
9. (1)
10. (1)

11. (1)
12. (2)
13. (3)
14. (4)
15. (1)

16. (4)
17. (2)
18. (1/2)
19. (1)

20. (1)
21. (3)
22. (2)
23. (4)

24. mempunyai
25. akan
26. juga
27. berkawan
28. dengan
29. menconteng
30. menasihati
31. kejadian

32. (2)
33. (4)
34. (1)
35. (5)

36. Hamid menangguhkan impiannya untuk membeli permainan elektronik kerana dia ingin mennggunakan wang itu sebagai perbelanjaan hospital untuk ibunya (2).

37. Ibu Hamid menyara kehidupan keluarganya dengan pembantu pembersihan di sebuah pusat membeli-belah (2). ATAU mengambil upah menjahit baju (2).

38. Dua bukti yang menunjukkan bahawa keluarga Hamid susah adalah ayahnya telah meninggal dunia (2) dan ibunya hanya memakan ubat-ubat yang dibeli olehnya dari kedai singseh (2). ATAU mereka tidak mampu menghantar ibunya ke hospital (2).

39. Dua bukti yang menunjukkan bahawa Hamid adalah seorang anak yang penyayang ialah dia bertekad untuk menjaga ibunya dengan baik (2) dan berjani untuk menjaga ibunya sehingga sembuh (2). ATAU menggunakan duit simpanannnya untuk mengubati penyakit ibunya (2).

40. Satu sikap terpuji Hamid adalah tanggungjawab / prihatin / penyayang (2) kerana dia sanggup mendapatkan rawatan kesihatan ibunya kerana ibunya sakit (2) / kerana dia ambil berat tentang kesihatan ibunya (2) / kerana dia mahu menjaga ibunya sehingga dia sihat semula (2).

41a
i. bergizi / bervitamin
ii. menghiraukan / mempedulikan /
iii. pulih / baik semula

41b. bertekad