Monday, July 28, 2014

Darjah 6BM (2014) - Latihan Pengukuhan 1 (Kefahaman Subjektif)

36. Syukri masih belum tidur lagi kerana dia sedang menelaah pelajaran Matematik (2).

37. Perkara yang membuat Syukri berasa cemas ialah bunyi seperti mangga pagar dipaksa buka (2).

38. Syukri berperasaan bimbang dan gelisah kerana dia melihat ada dua orang yang tidak dikenali cuba memasuki rumah jirannya (2) dan hanya pembantu rumah dan ibu jirannya berada di rumah itu (2).

39. Bukti-bukti untuk menyokong bahawa Syukri seorang jiran yang baik adalah dia mengejutkan keluarganya untuk memberitahu apa yang berlaku di rumah mereka (2) dan berjaya mengelakkan rumah jirannya daripada diselongkar oleh penceroboh (2).

40. Dua pengajaran yang saya peroleh daripada cerita ini ialah perlu membuat persiapan awal bagi peperiksaan dan bantu jiran-jiran.

41a. (i) mengulang kaji (ii) rintih (iii) nasib baik

41b. menyerbu

Sunday, July 27, 2014

Darjah 6BML (2014) - Kertas 2 Set 6

1. (5)
2. (8)
3. (2)
4. (4)
5. (6)

6. menjadi
7. keturunan
8. dikaitkan
9. terkenal
10. pada / sejak / semenjak / dari

11. (2)
12. (4)
13. (7)
14. (5)
15. (3)

16. tiada golongan maging di pulau-pulau itu yang menjadikan biawak komodo makanan mereka.

17. tentang kehidupan anak-anak biawak komodo.

18. Perkara yang membuat Din berasa sungguh seronok pada malam itu adalah mendengar bunyi dentuman mercun yang amat kuat (2).

19. Perasaan Kassim pada saat dia berdepan dengan Din adalah tenang/sabar (2) kerana dia enggan melayan perli Kassim (2).

20. Din tetap berasa yakin dengan perkara yang dilakukannya itu kerana dia menganggap bahawa dia lebih pandai (2) dan lebih berhati-hati ketika bermain mercun (2).

21. Dua bukti yang menunjukkan bahawa Kassim seorang kawan sejati adalah dia segera mendapatkan Din yang tercedera di tangannya (2) dan mendapatkan ayahnya memandu Din sekeluarga ke hospital (2).

22. Maksud Din tahu bahawa nasi sudah menjadi bubur adalah Din telah kehilangan dua jari akibat kemalangan itu (2) walaupun dia tidak henti-henti menangis (2).

23. Pada pendapat saya, perkara yang akan terjadi kepada Din selepas kejadian itu adalah dia terpaksa belajar hidup tanpa dua jarinya (2) dan tidak bermain mercun lagi (2).

24i. melirik

24ii. sindir




Karangan Darjah 6BML (2014) - Karangan Terbaik 5

_____Selepas sekolah, [1B] saya [2S] pergi ke pusat makanan [3M] yang berdekatan untuk makan tengah hari. [4M] Semasa saya sedang makan,saya terdengar satu pekikan. [5A] Saya terperanjat. [6B] Saya seperti lipas kudung mencari suara pekikan itu.

_____Saya bertanya, “Eh, siapakah itu? Apa telah terjadi? Helo? Helo?” (dialog dramatik B)

_____Beberapa minit kemudian, [1B] pekikan itu masih kedengaran. [2A] Saya berasa risau lalu berhenti makan. [3B] Jika ada sesuatu yang terjadi, saya putih hati ingin menolong orang itu. [4S] Suara pekikan itu datang dari daerah tandas. [5M] Saya mengambil keputusan untuk mendekati arah suara  itu. Langkah demi langkah saya bertapak, suara itu menjadi semangkin kuat. Pekikan itu bertukar menjadi tangisan. [6M] Setelah sampai di tempat itu, iatu tandas wanita, saya dapat melihat seorang perempuan yang berpakaian seragam sekolah dan bertubuh kecil. Matanya merah akibat menangis.

_____“Adik! Kenapa ni? Nama siapa? Mari kakak lihat. Oh,nama adik Lia, ya? Kenapa adik di sini? Mari ikut kakak keluar dari tandas ini,” kata saya. (dialog dramatik A)

_____Kemudian, [1B] Lia mengikuti saya [2A] keluar dari tandas. [3M] Kami berbual. [4S] Saya hairan. [5B] Mengapa Lia bersendirian? Saya ambil berat. Bajunya kotor, mukanya comot. Saya berasa amat hairan. [6M]

_____Lia bersuara, “Kakak, saya sesat. Tolong hantar saya pulang. Tolonglah! Saya merayu kepada kakak.” (dialog dramatik B)

_____Selepas [1B] mendengar kata-kata Lia, [2A] barulah saya faham keadaan Lia. [3M] Saya kata putus untuk menolongnya [4M] kerana kasihan. [5B] Saya memeriksa begnya. [6S]

_____“Nur Liana Binte Johan. Tujuh tahun. Blok 999, Jalan Bunga Mawar. Tingkat lima. #05-99. Sekolah Rendah Bunga Mawar.” saya baca daripada sekeping kertas di dalam beg Lia. (dialog dramatik A)

_____Tiba-tiba, [1B] saya [2S] ada akal [3B] Saya tinggal di blok 998. [4M]  Hanya satu blok jauh dari rumah saya. [5A] Saya mengambil keputusan untuk menghantar Lia pulang rumah. [6M]

_____Saya bercadang, “Adik jiran blok saya. Mari saya hantar awak pulang.” (dialog dramatik B)

_____Kemudian, [1B] kami [2S] mula berjalan ke blok 999, iatu blok Lia. [3A] Saya mencari-cari rumah Lia. [4M] Akhirnya! Saya jumpa alamat blok Lia. [5B] Apabila sampai sahaja di hadapan rumah Lia, saya memberi salam. [6M] Seorang wanita yang berusia 30an itu membuka pintunya dengan muka risau. Dia membenarkan saya masuk. Saya terangkan apa yang terjadi. Ibu Lia berkata bahawa dia tertidur dan tidak sedar akan waktu pulang. Dia mengucapkan terima kasih. Dia juga berasa besar hati.

_____“Sama-sama,” ucap saya dengan gembira kerana dapat menolong seseorang. 

(Isi karangan telah diperbaiki.)

Dikarang oleh:
Nurfaizah Bte Shariff
6 United
Sekolah Chongfu

Markah:
Isi - 17
Bahasa - 16

Ulasan guru:
Awasi 'saya' vs 'aku

Saturday, July 26, 2014

Karangan Darjah 6BM (2014) - Karangan Terbaik 6

(Salin pada kertas A4, pena dakwat hijau: Indra, Sheikh, Adrieana dan Edlan sahaja. Yang lain, buat pembetulan berdasarkan karangan sendiri.)

_____“Amir, suara siapakah itu? Mungkin ada orang yang perlu pertolongan kita,” aku berkata kepada Amir, kawanku.

_____Pada hari Ahad yang lalu [1B], aku dan Amir [2S] berbasikal di pantai yang berdekatan pantai East Coast  [3M]. Kami berdua bagai isi dengan kuku sejak kecil.  Tiba-tiba [4M], aku terkejut [5B] kerana terdengar jeritan yang kuat [6A]. Aku dan Amir berfikir, siapakah yang perlukkan pertolongan?

_____“Alamak! Amir, ada seorang budak perempuan yang lemas! Apakah yang patut kita buat?” aku bertanya kepada Amir dengan nada yang cemas.

_____Sejurus kemudian [1B], aku dan Amir [2S] berada di tempat kejadian itu. [3M] Kami berdua ternampak seorang budak perempuan yang lemas.  Degupan jantungku semain cepat lalu aku mula berasa cemas [5B] kerana sedang mencari jalan untuk menyelamatkan budak perempuan itu [6M].

_____“Afiq, engkau pergi telefon anbulans manakala aku pergi untuk menyelamatkan perempuan itu,” Amir berkata kepada aku lalu aku menganggukkan kepalaku menandakan aku setuju kepada Amir.

_____Tanpa membuang masa, [1B] Amir [2S] membuat keputusan untuk menyelamatkan perempuan itu [3A]. Amir terjun ke dalam laut [4M]. Amir memerah tenaga untuk menyelamatkan perempuan itu [5B] kerana dia tahu bahawa dia sepatutnya menolong perempuan itu [6M].

_____“Afiq! Sini, cepat!” Amir memanggil namaku.

_____Apabila [1B] Amir tiba di darat [2M] dengan perempuan itu, aku dan seorang lelaki [3S] yang mengaku bahawa dia seorang doktor berlari ke arah Amir. Lelaki itu terus memberikan bantuan pernafasan kepada budak perempuan itu [4A]. Aku dan Amir mula berasa risau [5B] kerana kami ambil berat terhadapnya [6m].

_____“Amir! Ambulans sudah tiba!” aku berteriak.

_____Akhirnya [1B], ambulans tiba [2a] di tempat kami [3M]. Paramedik membawa budak perempuan itu ke dalam ambulans. Kami bertiga [4S] lapang dada [5B] kerana perkara tersebut sudah selesai [6M].

_____“Akhirnya, selesai masalah ini,” Amir berkata kepadaku.

_____Selepas [1B] ambulans beredar dari tempat itu [2M], kami berdua [3S] besar hati [4B] kerana dapat menolong orang pada hari itu [5M]. Kami pun pulang ke rumah untuk berehat [6A].

_____“Selamat tinggal Afiq. Jumpa lagi!” Amir berkata lalu berjalan pulang.

(Isi karangan telah diperbaiki.)

Dikarang oleh:
Muhammad Idris Bin Mohammad Asrin
6 United
Sekolah Chongfu

Markah:
Isi – 18
Bahasa – 18

Ulasan guru:

Friday, July 25, 2014

Buku PSLE 2009-2013 BML (2014) - Kefahaman Subjektif Halaman 16-18

1. Azlin dan Farah bertemu kembali setelah lama berpisah semasa di gelanggang pertandingan badminton (2).

2. Dua sebab Azlin berubah hati terhadap Farah adalah Farah mampu menunjukkan kelakonan yang jauh lebih baik daripadanya (2) lalu dia dikuasai perasaan cemburu (2).

3. Dua aktiviti yang biasa dilakukan Azlin bersama Farah pada satu ketika dahulu ialah menghabiskan masa bersama (2) dan bertemu untuk latihan badminton (2).

4. Dua bukti bagi menyokong bahawa Azlin masih berdendam terhadap Farah adalah Azlin mengetap bibir menahan marah ketika Farah masuk ke gelanggang (2) dan Azlin sengaja tidak membalas senyuman Farah (2).

5. Dua tindakan Farah yang menunjukkan bahawa dia telah memaafkan Azlina adalah dia berlari ke arah Farah ketika kakinya terseliuh (2) dan datang ke rumah Azlin untuk menziarahinya (2). 

6. Dua bukti bagi menunjukkan kebenaran kata-kata kakak Azlin adalah Azlin kerap dikalahkan oleh Farah (2) dan dia hilang seorang sahabat (2).

7. (i) kurang fokus (ii) dihentikan / dimansuhkan / dikensel

Saturday, July 19, 2014

Kertas 2 Darjah 6BML (2014) - #4 (Kefahaman Subjektif)

1. Perkara yang membuat Hanis berasa sebak adalah sikap abangnya yang lupa daratan (2).

2. Bukti bahawa Hani sangat sayang akan ibunya yang sakit itu adalah dia tidak mahu memberitahu ibunya dahulu tentang berita abangnya (2) kerana dia tidak mahu sakit jantung ibunya bertambah parah (2).

3. Cabaran-cabaran yang dilalui ibu Hani sepanjang hidupnya adalah bekerja mencuci kain baju di rumah orang (2) dan bersusah payah mengambil upah menjahit baju (2). ATAU sanggup menggadai kebun duriannya semata-mata untuk menghantar abang belajar di luar negeri (2).

4. Dua bukti yang menunjukkan bahawa Hassan seorang anak yang tidak bertanggungjawab adalah dia tidak mengirimkan wang bulanan ke kampung (2) dan tidak memberitahu keluarganya bahawa dia akan berkahwin (2). ATAU tidak menepati janji-janji kepada ibunya (2)

5. Penjelasannya adalah ibu Hassan menderita sekali lagi menyara hidup mereka anak-beranak (2) dan tidak cukup wang setiap bulan (2).

6. Dua sebab Hani berperasaan demikian adalah dia berharap agar abangnya menunaikan janji-janjinya dan meminta maaf daripada ibunya yang sakit teruk (2).

7.  (i) keterlaluan (ii) berlinang

Kertas 2 Darjah 6 (2014) - Set 16 (Kefahaman Subjektif)

36. Mak Siti mencari Danial kerana makanan untuk Danial belum dijamu lagi (2).

37. Danial gagal dalam peperiksaannya kerana hanya sibuk bermain bola (2) ATAU tidak mempedulikan nasihat ibu dan gurunya supaya mengulang kaji pelajaran sekolah (2).

38. Dua bukti untuk menyokong bahawa Mak Siti seorang ibu yang penyayang adalah dia tidak memarahi Danial atau memukulnya setelah dia gagal (2) dan terus memberi dorongan kepada Danial (2).

39. Penjelasan untuk pernyataan ini ialah Danial tidak mahu gagal dalam peperiksaannya (2) sekali lagi (2).

40. Dua pengajaran yang diperoleh Danial daripada pengalaman itu ialah mengulang kaji sewaktu peperiksaan (2) dan berusaha dengan gigih (2).

41a. i. sedih / pilu / masyghul ii. memeluk iii. berazam / berniat 

41b. kekesalan
 

Thursday, July 10, 2014

Karangan Darjah 3 (2014) - Karangan Terbaik 6


_____Pada hari Ahad lalu, pukul tujuh pagi [1B], Adam [2S] bermain mancis [3A]. Dia hendak bermain mancis [4B] kerana dia tidak ada apa-apa rancangan [5M] di rumah [6M]. Dia keras hati walaupun ibunya melarangnya bermain mancis.

_____Dia bermain mancis di tepi tingkap lalu tiba-tiba, api terkena langsir [1A]. Adam [2S] cari jalan untuk memadamkan api itu. Api itu terkena langsir [3B] dengan cepat kerana angin kencang [4M]. Dia berada di dalam bilik tidurnya [5M] pada waktu itu [6B].

_____Kemudian [1B] Adam [2S] mengejutkan ibu bapanya [3A]. Dia cari jalan untuk mengejutkan mereka. Ibu bapa Adam sedang nyenyak tidur [4B]. Dia memberitahu ibu bapanya bahawa langsirnya terbakar [5M] di dalam bilik tidurnya [6M].

_____Beberapa saat kemudian [1B], ayahnya [2S] mengambil sebuah baldi [3A] lalu mengisi air ke dalam baldi itu di tandas [4M]. Ibu ayah dan Adam terkejut kerana nampak api semarak. Ayahnya pula mengambil baldi [5B] itu lalu menyiram air ke api itu [6M]. Nasib baik ayah Adam ada akal lalu api itu terpadam.

(Isi karangan telah diperbaiki.)

Dikarang oleh:
Muhammad Raif Hakimi Bin Mohamad Nizam
3 Innovative
Sekolah Chongfu

Markah:
Isi - 7/8
Bahasa - 6/7

Ulasan guru:
- [Bila?] mesti nombor 1 [1B], permulaan bagi setiap perenggan
+ susunan ayat amat baik
+ pemilihan peribahasa sesuai

Wednesday, July 2, 2014

Motivasi 1

Selamat sejahtera Cerdik,

Klik pautan berikut untuk membaca petikan lalu hayatilah kandungannya:
http://thevocket.com/kisah-benar-lelaki-tua-berkain-pelikat/

Amatilah #1 sehingga #4, semoga bermanfaat.

Selamat membaca dan memahami!